Κλείσιμο

Συνέντευξη με την Τομεάρχη Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας κυρία Φωτεινή Αραμπατζή

Φωτεινή Αραμπατζή - Τομεάρχης Τουρισμού Νέας Δημοκρατίας

«Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι στον Τουρισμό, είμαστε όλοι εταίροι. Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, πολίτες. Και όλοι μαζί, έχουμε χρέος και συμφέρον να αναδείξουμε το μοναδικό τουριστικό προϊόν της χώρας μας»

Η Τομεάρχης Τουρισμού Νέας Δημοκρατίας κυρία Φωτεινή Αραμπατζή μας αναλύει τη σημασία του Τουρισμού για την οικονομία της χώρας, την επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων και του προσφυγικού ζητήματος στον Τουρισμό, καθώς και τους στόχους και τους βασικούς άξονες του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας στον Τομέα του Τουρισμού.

Tourism.gr: Πόσο μεγάλη είναι η ευθύνη ανάληψης ενός τόσο σημαντικού Τομέα για την οικονομία της χώρας;

Φωτεινή Αραμπατζή: Ο Ελληνικός Τουρισμός αποτελεί τη διαχρονική «σταθερά» της χώρας μας και ίσως τον βασικότερο αναπτυξιακό μοχλό της, ταυτόχρονα δε πρεσβευτή της Ιστορίας και του Πολιτισμού μας.

Πολύ περισσότερο σε αυτά τα δύσκολα χρόνια της βαθιάς κρίσης και της νέας ύφεσης, συνεχίζει να είναι μία πολύτιμη πηγή εσόδων της Ελληνικής Οικονομίας, που προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, συνεισφέρει τα μέγιστα σε φοροδοτικό και εισφοροδοτικό επίπεδο και ενισχύει άμεσα ή έμμεσα μια σειρά άλλων κλάδων και επαγγελμάτων καθώς και τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.

Ο ορισμός μου ως Τομεάρχη Τουρισμού της ΝΔ από τον Πρόεδρο μας τον κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη αποτελεί για μένα μία μεγάλη πρόκληση και ευθύνη. Κυρίαρχο μέλημά μου, να προσπαθήσουμε ως Τομέας Τουρισμού της ΝΔ, με υπεύθυνο αντιπολιτευτικό λόγο αλλά και σε αδιάλειπτη  συνεργασία με το σύνολο των Τουριστικών φορέων – κρατικών και ιδιωτικών - να αναδείξουμε τα προβλήματα του Ελληνικού Τουρισμού και να εργαστούμε για την κατάθεση ουσιαστικών προτάσεων για την αντιμετώπισή τους. Αναδεικνύοντας έτσι το σύγχρονο πρόσωπο του Ελληνικού Τουρισμού και μεγιστοποιώντας τον ρόλο και τη συνεισφορά του στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή της χώρας.

Όπως με εργώδεις προσπάθειες είχαμε ως Νέα Δημοκρατία θεμελιώσει τον Τουρισμό σε ισχυρές βάσεις ήδη από την περίοδο 2012 – 2014, όταν υλοποιώντας μία σειρά αναγκαίων τομών για την ανάπτυξη του Τουρισμού μας, περάσαμε με μετρήσιμα μεγέθη από την επιφύλαξη στην αποδοχή από την αμφισβήτηση στην παγκόσμια αναγνώριση, με αποτελέσματα εντυπωσιακά, τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και εσόδων για την οικονομία μας.

Tourism.gr: Ποια είναι τα πρώτα συμπεράσματα από την κυβερνητική πολιτική στο θέμα του Τουρισμού;

 

Διαδικτυακοί τόποι, όπως αυτός το tourism.gr, αναδεικνύουν το τουριστικό μας προϊόν με υπευθυνότητα και καλαισθησία και αποτελούν πολύτιμα εργαλεία της συνολικής προσπάθειας της χώρας μας για να αναδείξει τον Τουρισμό μας και να ισχυροποιήσει τη θέση του στην εγχώρια και διεθνή αγορά.

Φωτεινή Αραμπατζή
Τομεάρχης Τουρισμού Ν. Δ.

Φωτεινή Αραμπατζή: Η παρούσα Κυβέρνηση αποδεικνύεται ανεπαρκής να διασφαλίσει έστω και τα αυτονόητα για την ομαλότητα – πολλώ δε μάλλον για την ανάπτυξη - της τουριστικής μας επιχειρηματικότητας.

Δεν είναι μόνο τα εσωτερικά εμπόδια, που ορθώνει σχεδιάζοντας ή εφαρμόζοντας πολιτικές, που πλήττουν ευθέως το τουριστικό μας προϊόν όπως το ακόμη επαπειλούμενο grexit, απόροια της παρατεταμένης διαπραγμάτευσης για το κλείσιμο της αξιολόγησης, που ακόμη είναι στον αέρα, δεν είναι μόνο η υπερφορολόγηση, η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και τα κόκκινα δάνεια. Τεράστια εμπόδια, που ήρθαν να σωρευθούν στο περσινό κλείσιμο των Τραπεζών, στα capital controls και στην συνεπαγόμενη έλλειψη ρευστότητας.

Πέραν όλων των προαναφερθέντων, η ελλειμματική Κυβερνητική πολιτική στον Τομέα του Τουρισμού χαρακτηρίζεται από δύο κομβικά σημεία, που καταδεικνύουν την ιδεοληπτική και απόλυτα δογματική στάση της απέναντι στην τουριστική επιχειρηματικότητα.

Την υποβάθμιση και θεσμική απαξίωση του Υπουργείου Τουρισμού, την αυτονομία του οποίου εμείς είχαμε θεσμοθετήσει, με την υπαγωγή του στην “ομπρέλα” του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, στερώντας έτσι, με τη γραφειοκρατία και τις διοικητικές αγκυλώσεις, την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα, που επιζητά ο δυναμικός τομέας του Τουρισμού.

Και την απουσία οποιασδήποτε νομοθετικής επικαιροποίησης του Τουριστικού θεσμικού πλαισίου, που εμείς της κληροδοτήσαμε– απαραίτητη ασφαλώς λόγω των διαρκών εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πέραν όμως όλων των προαναφερθέντων, ιδιαίτερη αναφορά θα ήθελα να κάνω στην ανερμάτιστη πολιτική της Κυβέρνησης όσον αφορά στο μεταναστευτικό - προσφυγικό ζήτημα, οι συνέπειες του οποίου απειλούν να προκαλέσουν ζημία στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας. 

Tourism.gr: Μιας και μόλις θίξατε το συγκεκριμένο ζήτημα, πόσο και πώς εκτιμάτε πως θα επηρεαστεί ο Τουρισμός από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και το προσφυγικό ζήτημα;

Φωτεινή Αραμπατζή: Το 2016 θα μπορούσε να αποτελέσει υπό προϋποθέσεις τη «χρυσή ευκαιρία» για ένα μεγάλο άλμα στον Ελληνικό Τουρισμό, λόγω και των ευνοϊκών διεθνών συγκυριών (γενικότερη γεωπολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου, έξαρση των τρομοκρατικών επιθέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα στη γειτονική Τουρκία, μειωμένη ισοτιμία του Ευρώ σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά νομίσματα και χαμηλή τιμή του πετρελαίου).

Παρόλα αυτά, η πλήρης αδυναμία της Κυβέρνησης να διαχειριστεί την κλιμάκωση της προσφυγικής - μεταναστευτικής κρίσης, που η ίδια προκάλεσε με ρητορικές όπως “η θάλασσα δεν έχει σύνορα” και “οι μετανάστες λιάζονται στις πλατείες”, είχε ως δυσμενέστατο αποτέλεσμα το κλείσιμο των συνόρων και δημιουργεί δυστυχώς μία «γκρίζα» εικόνα για την Ελλάδα στο εξωτερικό, απομειώνοντας το μοναδικό πλεονέκτημα της χώρας ως ασφαλούς και ακίνδυνου τουριστικά προορισμού.

Την ίδια στιγμή, η απίστευτη προχειρότητα ελέγχου και καταγραφής των χιλιάδων μεταναστών - προσφύγων και οι τεράστιες καθυστερήσεις στην δημιουργία των απαραίτητων hotspots, επέτειναν το πρόβλημα και δημιουργούν πολλαπλές ανησυχίες για τις συνέπειες, που θα επιφέρει η διοχέτευση των ανθρώπινων ροών στον Τουρισμό στο σύνολο τόσο των νησιωτικών μας προορισμών όσο και στο σύνολο της Περιφέρειας φέτος αλλά κυρίως στα επόμενα χρόνια.

Αρκεί να αναλογιστεί κανείς, την κατάσταση στον Πειραιά, το πρώτο λιμάνι, την τουριστική «βιτρίνα» της χώρας. Κατειλημμένος και σε χαώδη κατάσταση από την άτακτη παρουσία εκατοντάδων μεταναστών - προσφύγων αφημένων στο έλεός τους,  που δημιουργεί μοιραία έκρυθμες συνθήκες και πολλαπλασιάζει δυστυχώς τα κρούσματα βίας.

Αναλογίστηκε κανείς πόσο αυτή η αρνητική εικόνα πλήττει τα προσδοκώμενα κέρδη για τον Ελληνικό Τουρισμό, από την κορύφωση της ανοδικής πορείας, που εμείς διασφαλίσαμε;

Ως Νέα Δημοκρατία - στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής - που προηγουμένως αναφέρθηκε, αναδείξαμε το κεφαλαιώδες ζήτημα της προσφυγικής - μεταναστευτικής κρίσης σε σχέση με τον Τουρισμό μας, και ζητήσαμε να υπάρξει αμέσως Εθνικό Σχέδιο για να αναχαιτιστούν τάχιστα - επικοινωνιακά αλλά και στρατηγικά - με συντονισμένες προσπάθειες, οι επιπτώσεις της κρίσης στους τουριστικούς μας προορισμούς όχι μόνο βραχυπρόθεσμα, για τη φετινή χρονιά, αλλά κυρίως μεσομακροπρόθεσμα, που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. 

Tourism.gr: Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του προγράμματος της ΝΔ;

Φωτεινή Αραμπατζή: Η Νέα Δημοκρατία, ως μία παράταξη διαχρονικά «ευαίσθητη» και φιλική στην ιδιωτική πρωτοβουλία, στην υγιή επιχειρηματικότητα και στον παραγωγικό ιστό της χώρας γνωρίζει καλά ότι ο Ελληνικός Τουρισμός επιβάλλεται να αντιμετωπίζεται ως Εθνική Υπόθεση με πρωταγωνιστές τους ίδιους τους επιχειρηματίες αλλά και τους εργαζομένους στον τομέα του Τουρισμού και με την Πολιτεία υπεύθυνη και ουσιαστική αρωγό στην προσπάθειά τους. 

Το στίγμα το είχαμε ήδη δώσει από την προηγούμενη διακυβέρνησή μας όταν με σειρά θεσμικών παρεμβάσεων προχωρήσαμε ανάμεσα σε πολλά άλλα - για πρώτη φορά - στη διεύρυνση του Τουρισμού μας σε 12μηνη βάση για όλη την Ελληνική Επικράτεια - ιδιαίτερα την ηπειρωτική Ελλάδα και την Περιφέρεια - που εισήχθη με τον Νόμο 4276/2012, ορίζοντας μια σειρά ειδικών μορφών τουρισμού, στη θεσμοθέτηση - το 2013 - του ΣΕΤΕ ως κοινωνικού εταίρου και στο πέρασμα της αστεροποίησης στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, που προσέφερε διευρυμένες δυνατότητες αναβάθμισης στην παροχή των τουριστικών υπηρεσιών στη χώρα μας.

Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τον Τουρισμό έχει δύο στρατηγικούς στόχους και έξι βασικούς άξονες - κατευθύνσεις προκειμένου να εμφυσήσει τη διαρκή και ευρηματική προσαρμογή του Τουρισμού μας στα νέα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς.

Οι στρατηγικοί στόχοι, είναι: 

  1. Η έμφαση στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, στον εμπλουτισμό του επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών και στην ποιοτική του βελτίωση, στην αειφόρο ανάπτυξη, στην τόνωση της απασχόλησης
  2. Η έμφαση στη διεύρυνση και στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με την ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού, που εμείς θεσμοθετήσαμε, συμβάλλοντας πρακτικά στην άμβλυνση της εποχικότητας, στην ενεργό διασύνδεση με άλλους κρίσιμους κλάδους (όπως π.χ, του πρωτογενούς τομέα, των μεταφορών κλπ.) και στη διάχυση του τουριστικού πλεονάσματος στην περιφέρεια, τις τοπικές κοινωνίες και σε άλλους κλάδους της οικονομίας.

Βασικοί άξονες αυτών των στρατηγικών στόχων είναι:

  • Η αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών, των ειδικών τουριστικών εγκαταστάσεων (π.χ. τουριστικοί λιμένες, ιαματικά λουτρά, κέντρα θαλασσοθεραπείας κλπ.) και τουριστικών καταλυμάτων με κίνητρα-ενισχύσεις, σύγχρονες προδιαγραφές, ελέγχους-πιστοποιήσεις.
  • Η στήριξη της επιχειρηματικότητας και η προώθηση των επενδύσεων με απλούστευση διαδικασιών αδειοδότησης-πιστοποίησης, ενίσχυση της συνεργασίας-συνέργειας και προώθηση της  καινοτομίας.
  • Η ενίσχυση της απασχόλησης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού στον Τουρισμό με στόχο την αναβάθμιση και εξειδίκευση των προσόντων και δεξιοτήτων των εργαζομένων διευρύνοντας τις ευκαιρίες για απασχόληση στον Τουρισμό ιδιαιτέρα για νέους.

Η προώθηση της ανάπτυξης των Ειδικών Μορφών Τουρισμού (αγροτουρισμός, αθλητικός τουρισμός, ιαματικός τουρισμός, ιατρικός τουρισμός, οινοτουρισμός, εκκλησιαστικός τουρισμός κ.α.), τομέας που αποτελεί «πεδίον δόξης λαμπρό», αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής και τις δυνατότητες επιχειρηματικών συνεργειών με άλλους κλάδους.

Η ανάπτυξη σύγχρονου συστήματος δράσεων προώθησης και προβολής του ελληνικού τουρισμού σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο με συγκροτημένες-εστιασμένες δράσεις τόσο στις εδραιωμένες-παραδοσιακές αγορές όσο και στις νέες και αναδυόμενες με στήριξη της συνεργασίας και της καινοτομίας.

Η διασφάλιση της βελτίωσης των βασικών υποστηρικτικών υπηρεσιών του Τουρισμού (πύλες εισόδου, λιμάνια, αεροδρόμια, κλπ) αλλά και της διασύνδεσης του με άλλους κλάδους (π.χ. πολιτισμός, αγροτική παραγωγή, εμπόριο, εκπαίδευση κλπ.)

Και ασφαλώς, επαναλαμβάνω ότι πρώτη προτεραιότητα μας θα είναι η επανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, προκειμένου να δώσουμε εκ νέου το στίγμα της θεσμικής όσο και ουσιαστικής αναγνώρισης του κομβικού ρόλου του, που πρέπει να απαλλαγεί από την αποσπασματικότητα και να αποκτήσει κεντρικό στρατηγικό συντονισμό. 

Tourism.gr: Είναι ο Τουρισμός πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων ή χρειάζεται μια εθνική στρατηγική και σχεδιασμός;

Φωτεινή Αραμπατζή: Όπως προανέφερα, η Νέα Δημοκρατία πιστεύει ακράδαντα ότι ο Ελληνικός Τουρισμός αποτελεί Εθνική υπόθεση. Και ως τέτοια, απαιτεί τον σεβασμό – ιδιαίτερα τον πολιτικό σεβασμό – όλων μας.

Με δεδομένο λοιπόν ότι ο Ελληνικός Τουρισμός δεν θα πρέπει να αποτελεί πεδίο κομματικών αψιμαχιών, επιχειρούμε στον αντιπολιτευτικό μας λόγο να βάλουμε την ψύχραιμη και ουσιαστική κριτική για τα θέματα του Τουρισμού στην πρώτη γραμμή της πολιτικής επικαιρότητας.

Παρά την αδράνεια και αναποτελεσματικότητα της παρούσας Κυβέρνησης, ο τουρισμός μας διατηρεί ακόμα μια σημαντική δυναμική με προοπτικές για περαιτέρω αύξηση χάρις στα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, στις παρούσες γεωπολιτικές συγκυρίες και κυρίως στην παρακαταθήκη, που άφησε η Νέα Δημοκρατία με την πολιτική, που εφάρμοσε την περίοδο 2012-14.

Ο Τουρισμός μας μπορεί - και πρέπει - να γίνει ατμομηχανή επανεκκίνησης της εθνικής οικονομίας. Έχει τις προϋποθέσεις και τις προοπτικές να δώσει ώθηση στην δημιουργικότητα, στο δυναμισμό και την εμπειρία του Έλληνα επιχειρηματία του Τουρισμού και κάθε εργαζόμενου στον τουριστικό κλάδο.

Πάνω απ’ όλα, οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι στον Τουρισμό, είμαστε όλοι εταίροι. Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, πολίτες. Και όλοι μαζί, έχουμε χρέος και συμφέρον να αναδείξουμε το μοναδικό τουριστικό προϊόν της χώρας μας.

Tourism.gr: Ποιοι είναι οι πυλώνες του ελληνικού Τουρισμού; Ποια είναι τα στοιχεία που οδηγούν τον ταξιδιώτη στην Ελλάδα;

Φωτεινή ΑραμπατζήΗ χώρα μας αποτελεί έναν ελκυστικό, μοναδικά πλεονεκτικό και ασυναγώνιστο τουριστικό προορισμό. Δεν είναι μόνο το πανέμορφο, πολυποίκιλο φυσικό της περιβάλλον και το υπέροχο κλίμα της, που την καθιστούν τουριστικό προορισμό πρώτης γραμμής. Είναι η μακραίωνη Ιστορία μας και ο λαμπρός Πολιτισμός μας. Είναι οι αμέτρητες επιλογές αλλά και η υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών μας. Είναι τα μοναδικά και πεντανόστιμα προϊόντα μας. Η υπέροχη κουζίνα μας. Αλλά κυρίως, είναι οι άνθρωποι. Το χαμόγελο, η φιλοξενία και το φιλότιμο μίας γενναιόδωρα προικισμένης χώρας.

Γι’ αυτό και ως Νέα Δημοκρατία επιμένουμε ότι ο ελληνικός Τουρισμός πρέπει να φύγει οριστικά από το παρωχημένο μοντέλο του «ήλιος και θάλασσα». Πρέπει να εξελιχθεί σε ένα πολυεπίπεδο προϊόν, με θεματικές ενότητες, που στόχο θα έχουν να καλύψουν πλήρως τα ενδιαφέροντα των σύγχρονων και επιλεκτικών επισκεπτών, ιδιαίτερα αυτών των υψηλότερων εισοδηματικών κατηγοριών.

Tourism.gr: Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας προορισμοί;

Φωτεινή Αραμπατζή: Παραφράζοντας τον μεγάλο μας ποιητή, τον Σεφέρη, θα έλεγα ότι «όπου και να ταξιδέψω, η Ελλάδα με μαγεύει».

Tourism.gr: Πόσο σημαντικά εργαλεία είναι τα τουριστικά sites στην προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος;

Φωτεινή ΑραμπατζήΣε μία εποχή, όπου έρευνες καταδεικνύουν ότι σε παγκόσμιο επίπεδο το διαδίκτυο παίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος μίας χώρας, η χώρα μας παραμένει σε χαμηλά μήκη κύματος όσον αφορά στην αξιοποίηση αυτής της τεράστιας δυναμικής που προσφέρει το διαδίκτυο.

Στις ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα αγορές για παράδειγμα, ο μέσος όρος των αφίξεων, που προέρχονται μέσω διαδικτύου είναι πολλαπλάσιος σε σχέση με αυτόν στη χώρα μας. Το γεγονός αυτό, σηματοδοτεί την αναγκαιότητα να εργαστούμε ως Πολιτεία αλλά και ως φορείς του τουρισμού με ιδιαίτερη προσήλωση προς αυτή την κατεύθυνση.

Έτσι λοιπόν, διαδικτυακοί τόποι, που αναδεικνύουν το τουριστικό μας προϊόν με υπευθυνότητα και καλαισθησία, όπως αυτός του tourism.gr, αποτελούν πολύτιμα εργαλεία της συνολικής προσπάθειας της χώρας μας να αναδείξει τον Τουρισμό μας και να ισχυροποιήσει τη θέση του στην εγχώρια και διεθνή αγορά.

comments powered by Disqus